1493 – Vladislavský sál - začátek
1614 – dokončena Matyášova brána, císař odchází do Vídně, konec renesance
Vrací se k antice. Důraz kladen na vlastní schopnosti, poznání a rozum. Renesance oproti gotice není tak inovativní. Zavrhuje žebra, opěrný a skeletový systém. Budovy působí staticky, vrstvení pater, která jsou oddělená římsami.
Rozvíjí se ornament, štuky, sgrafita. V renesanci převažuje plošný ornament – přidává se na zeď.
Gotika měla plastický ornament – rytý do zdi.
Raná renesance – (1493 – 1526) Jagellonci – pozdně gotické stavby s prvky renesance
Pozdní renesance – (1576 – 1614) – Rudolf II., manýrismus. Pozval mistry z Nizozemí. Architektura již směřuje k baroku.
Sloupové řády – mizí dórský sloup, ale je znovu objeven toskánský. Vymizelo kanelování. Sloupy mají entanci – mírné vyboulení.
Toskánský řád už popisuje Vitruvius. V roce 1415 byl v klášteře St. Gallen nalezen rukopis jeho díla o architektuře a příbuzných oborech, známý dnes pod názvem Deset knih o architektuře, latinsky De architectura libri X. Díky jeho spisu renesance rekonstruovala antickou architekturu.
Kladí – římsa, vlys, architráv a arkáda
Pilastr – hranatý sloup, ze dvou třetin zapuštěný do zdi (liší se od lizény tím, že má hlavici a patku).
Arkády – převzetí architrávového a archivoltového systému. Vznikají vícepatrové arkády.
Odshora - ochoz, architráv,cvikl, archivolta |
Patrový řád – střídání různých typů arkád.
Okna jsou ve stejné linii, gotika toto neznala.
Římsy – soklová, mezipatrová, nadokenní, podokenní atd.
Zdobení říms: lunetová (půlkruhová), fabionová, konzolová, volutová
Materiály
Cihly. Velký rozmach, malta je také důležitým stavebním i estetickým prvkem – štuky, sgrafita. Používá se i režné zdivo bez omítky. Cihly – unifikace (6,5 x14,5 cm). Arkády ovšem zůstávají kamenné.
Kámen – pískovec – snadno opracovatelný
Kov – mříže, okapy, chrliče, stabilizace staveb
Sklo – okna zasklívána čočkami, ručně foukané. Tabulové sklo se používá až v pozdní renesanci a baroku.
Štíty – volutový, krenelový (jako cimbuří), obloučkový (benátský), vlaštovčí ocas
Klenby – valené, neckové, zrcadlové , sklípkové (Slavonice)– upustilo se od žeber a opěrných systémů- nahradila je železná táhla a kleštiny
Zrcadlová klenba byla nejoblíbenější, byla rovná a šlo na ní nanášet fresky.
Klenby byly i dřevěné a cihlové.
Stropy – dřevěné a mnohdy velice propracované. Povalový, záklopový, kazetový, táflovaný.
Portály – klasický (Vl. Sál), bohatší typ (sv. Jiří – od Benedikta Rieda 1515), bosovaný (Ungelt), pravoúhlý s nadsvětlíkem (nejoblíbenější).
Okna – nejsou hloubená, ale přidělávaná. Často sdružená. Bramantovské okno.
Štuky, fresky (chiaroskuro) – Ungelt, sgrafita
No comments:
Post a Comment