Wednesday 11 May 2011

Holešovice

V lokalitě Holešovic docházelo k osídlování již od nejstaršího období lidské civilizace. V období doby bronzové zde dokonce bylo centrum osídlení pražské kotliny. Ve středověku měl na zdejší osídlení velký vliv důležitý brod přes Vltavu na významné severní cestě od Prahy. Tím, jak rostl význam měst Pražských, však význam oblasti dnešních Holešovic upadal a k jeho novému vzestupu dochází opět v polovině 19. století. Z Holešovic se stává po Karlínu a Smíchovu další z dělnických předměstí s velkým množstvím továren a dochází ke strmému nárůstu počtu obyvatel.

Holešovice byli jakousi veletržní částí města s výstavištěm pro jubilejní stoletou výstavu v roce 1891, či pozdějšími pražskými vzorkovými veletrhy ve Veletržním paláci. Holešovice byli hlavně čtvrtí dělnickou s hustou zástavbou činžovních domů a celkem úzkými ulicemi. Zároveň se zde nacházejí i dva velké parky, Letná a Stromovka, tvořící významný zelený prvek celé Prahy. Je čtvrtí velkých kontrastů, parků a husté zástavby, honosných vil a chudých domů, je čtvrtí se svým kouzlem, kde zejména osoba zajímající se o architekturu může procházet celé dny a nacházet úžasné domy celosvětového významu. Jen za zmínku stojí Veletržní palác, bruselská restaurace Expo 58 nebo Národní technické muzeum a další.

V současné době, zvláště po povodni v roce 2002, dochází k postupné opravě Holešovic, jejich plánovaná regenerace (vysloužilých továren a přístavu) nabízí další zajímavý vývoj, na který si můžeme počkat a částečně mu i možná pomoci. 







První dochovaná zmínka o Holešovicích pochází z roku 1228 v osobě vladyky Bohumila z Holešovic. Původně byla součástí vsi Holešovice i osada Holešovičky neboli Malé Holešovice na opačném (pravém) břehu Vltavy, avšak ta byla od 16. století přičleněna klibeňskému panství. Původně nevelká zemědělská osada Holešovice v místech dnešního nádraží Praha-Holešovice se v poslední třetině 19. století rozrostla na celé území do té doby neobydlené, polemi a loukami vyplněné záplavové oblasti vltavského meandru, a změnila se v jedno z nejvýznamnějších průmyslových předměstí Prahy. Byly vybudovány ústřední jatky (dnes Pražská tržnice[1]), Bubenské nádraží, plynárna a v roce 1891 areál pro Zemskou výstavu, která si vynutila některé další změny (výstavba lanové dráhy na Letnou, tramvajové dráhy LetnáVýstaviště). Na břehu, naproti Libni byl vybudován přístav. V roce 1850 byly Holešovice spojeny se sousední vsí Bubny a 8. listopadu 1884[2] byly Holešovice-Bubny jako VII. městská část připojeny k Praze. Roku 1930 byl otevřen Libeňský most, který dále zlepšil dopravní obsluhu čtvrti. Významnou událostí byla výstavba moderní budovy Elektrických podniků z roku 1927 a Veletržního paláce na konci 30. let.

Komín holešovického pivovaru, na přelomu let 2006-7 zbořen kvůli nové výstavbě
Teprve reformou pražských obvodů v dubnu 1960 byly Holešovice-Bubny oficiálně přejmenovány na Holešovice. Na přelomu 70. a 80. let rozdělila čtvrť severojižní magistrála vedená meziHlávkovým mostem a mostem Barikádníků, což kromě lepší dopravní obslužnosti přispělo ke zvýšení hluku a znečištění. V listopadu 1984 bylo do Holešovic dovedeno metro – byl uveden do provozu úsek III.C se stanicemi Vltavská a Nádraží Holešovice. V té době bylo také otevřeno stejnojmenné nádraží na tzv. holešovické přeložce[3] odvádějící nákladní dopravu z centra města přes Holešovičky a Libeň (s dalším spojením na Hlavní nádraží podél Vítkova).
Povodeň v srpnu 2002 zaplavila větší část Holešovic. Knihovnu na Ortenově náměstí, která měla ve sklepě depozitář vzácných tisků Městské knihovny, zalila do výše cca 1 metru; v ulici Komunardů bylo nutné zbourat dva staticky poškozené domy.
Vývoj počtu obyvatel Holešovic
RokObyvatelPořadí*
18693 09412
188017 3576
189022 1316
190030 8146
191039 7275
192146 3355
193059 1505
195060 9456
196163 8094
197056 9603
198046 4897
199138 3008
200134 1438
*mezi katastrálními územími
patřícími dnes k Praze
Výhodná poloha Holešovic v tzv. širším centru vedla zejména po roce 2000 k výstavbě administrativních budov i bytových komplexů: rekonstrukce výškové budovy bývalého PZO Kovo u Libeňského mostu a naproti ní výstavba komplexuLighthouse Vltava Waterfront Towers jako první krok k zástavbě území přístavu;[4] rekonstrukce areálu bývalého měšťanského pivovaru; výstavba bytů v areálu bývalé mlékárny.

[editovat]Zajímavá místa


Pískovna Holešovice
Veletržní palác slouží od rekonstrukce v 90. letech pro sbírky moderního umění Národní galerie.
Nejvýznamnějším areálem se vztahem k Holešovicím je Výstaviště (za socialismu Park kultury a oddechu Julia Fučíka). Celý jeho areál sice patří do katastrálního území Bubenče, ale kvůli těsné vazbě k Holešovicím není součástí městské části Praha 6 jako většina Bubenče, ale městské části Praha 7, kterou lze považovat za živou administrativní formu Holešovic. Výstaviště bylo postaveno na kraji parku Stromovka (Královská obora) proZemskou výstavu v roce 1891. Nachází se v něm mj. muzikálová divadla Goja Music Hall (dříve Pyramida) a Spirála a na okraji výstaviště multifunkční hala Tesla Arena (dříve Aréna HC Sparta Praha, T-Mobile Arena).
Další muzikálové divadlo Milénium vzniklo na východním okraji Pražské tržnice.

[editovat]Doprava

Holešovice jsou obsluhovány dvěma již zmíněnými stanicemi metra a tramvajemi: nejdůležitější přestupní stanice jsou Vltavská (odkud vede trať přesHlávkův most na Těšnov) a nad ní Strossmayerovo náměstí (na Letnou a po nábřeží kpt. Jaroše). Koleje tvoří okruh kolem většiny území Holešovic, dále se z něj oddělují tratě do Tróje po tramvajovém mostě a do Libně po Libeňském. Na okraji Stromovky u stanice Výstaviště leží tramvajová smyčka; od srpna 1978byla využívána jen pro rezervní vozy, při výlukách atp., od října 2003 je zde konečná linky 5 a nostalgické linky 91.[5] Návrh prodloužit koleje ke Šlechtově restauraci v březnu 2005 se setkal s negativní reakcí obyvatel.
U stanice metra Nádraží Holešovice jsou stanoviště autobusů: jižnější bylo do prodloužení metra do Kobylis a silného utlumení provozu v červnu 2004 bylo nejdůležitější konečnou linek MHD ze severu města. Na území Holešovic je jediná další autobusová zastávka Jankovcova, kterou dříve část autobusů projížděla a nyní je ve večerních hodinách na znamení. (Do otevření metra a tohoto stanoviště byla linka 112 do zoo vedena z centra Holešovic, ze zastávky Osadní, resp. ulice Mladé gardy – dnes Tusarova). Odděleně, severněji za Jankovcovou ulicí leží i nádraží ragionálních autobusých linek do oblasti Kralup a Neratovic, respektive dálkových směrem na severozápad Čech.[6] Je situováno tak, že odjíždějící autobusy musejí překonat magistrálu nadjezdem a najet na ni okruhem přes Ortenovo náměstí a křižovatku s Plynární.
V železniční dopravě je nejvýznamnější nádraží Praha-Holešovice pro mezinárodní expresy z Německa přes Kralupy nad Vltavou a Děčín, které dále pokračují po přeložce buď na Hlavní nádraží, nebo přes nádraží Praha-Libeň dále na východ republiky. Lokální dopravě po Negrelliho viaduktu na Masarykovo nádraží slouží nádraží Praha-Bubny (na jednokolejce křižující úrovňově Bubenskou ulici a vedoucí na nádraží Praha-Dejvice a do Kladna) a zastávka Praha-Holešovice (vybavená pouze přístřešky, nádražní budova byla v 80. letech zbořena) na původní kralupské trati.
Holešovický přístav byl vybudován v Holešovicích v Praze firmou Lanna. Přístav byl budován ve dvou etapách: původně jako přístav ochranný a zimní (18921895) a teprve později byl upravován na přístav obchodní (18961910)

Celý přístav byl vyhlouben uměle, vytěženo bylo 513 900 m³ zeminy. Přístavní bazén na délku 750 m a je široký 100 m. Hloubka činí 4,8 m.Stavební vývoj

V roce 1906 bylo při přístavu vybudováno seřaďovací nádraží. Ze severní i jižní strany bylo napojeno vlečkou na nádraží Bubny. Z roku 1906 pochází také největší počet budov – ty jsou většinou vysoké do jednoho patra a mají bohatě členité fasády (červené režné zdivo a krémová omítka). Další objekty pocházejí z roku 1927 a 1936. Kolem roku 1926 při překládání koryta Vltavy v oblasti Manin byla zúžena přístavní kosa.
V 90. letech 20. století přístav přestal sloužit lodní dopravě a roku 2005 byly vytrhány i koleje seřaďovacího a nákladového nádraží. V současné době probíhá konverze pro obytné a administrativní využití. V roce 2003 byl při vjezdu do přístavu u Libeňského mostu postavena dvojice výškových budov pod názvem Maják (Lighthouse). Plánuje se postupné zastavění celého areálu přístavu obchody a byty (projekt Prague Marina).





No comments:

Post a Comment